Fast fashion verwijst naar goedkope kleding van lagere kwaliteit, vervaardigd in sweatshops in derde wereld landen, waarbij frequent gebruik wordt gemaakt van goedkope producten die vaak schadelijk stoffen bevatten. De medewerkers van deze sweatshops zijn arbeiders die zwaar onderbetaald worden en onder barre omstandigheden en lange werkdagen kleding produceren. Veruit het merendeel van de traditionele kledingindustrie valt onder de noemer fast fashion.
Kwesties met goedkope kleding uit ontwikkelingslanden
Een ander probleem met deze voordelige kleding is dat het na enkele wasbeurten verkleurt, zijn vorm verliest en slordig wordt, allemaal te wijten aan de matige kwaliteit van het gebruikte materiaal. Helaas is deze betaalbare kleding overvloedig aanwezig in grote winkelketens die consumenten overal voorzien van dergelijke kleding.
Winstbejag van modeketens
Modeketens streven voornamelijk naar winst. Op een spijkerbroek die in de winkel €20 kost, moet gedurende de gehele productie- en logistieke keten winst worden gemaakt. De boer die de grondstof levert en de arbeiders in de textielindustrie die het materiaal verwerken tot een spijkerbroek krijgen hier relatief weinig van. Een disproportioneel groot deel verdwijnt in de kassa van deze bedrijven.
Alleen duurzaam geproduceerde kleding, voorzien van een keurmerk, garandeert een eerlijk loon voor boeren en arbeiders.
Impact van Fast fashion
Door het ruime aanbod van betaalbare mode, ook wel “fast fashion” genoemd, zijn consumenten gewend geraakt aan lage kledingprijzen. Dit heeft geleid tot een verdubbeling van de kledingproductie sinds de twintigste eeuw. Het overvloedige aanbod, de lage prijzen en een kortere gebruiksduur hebben van kleding een wegwerpproduct gemaakt, waarbij meer dan vijftig procent van de verkochte kleding binnen één jaar wordt afgedankt. Dit gedrag heeft nadelige gevolgen voor het milieu en resulteert in een enorme afvalberg.
Prijs is geen maatstaf voor duurzaamheid
De aanhoudende vraag naar fast fashion stimuleert eveneens de productie van katoen, wat belastend is voor het milieu en de slechte arbeidsomstandigheden van textielarbeiders in stand houdt. Deze continue cyclus kan alleen doorbroken worden door ons koopgedrag aan te passen. Consumenten dienen zich bewust te worden van de kleding die ze aanschaffen. De prijs van een kledingstuk geeft niet automatisch informatie over milieu- en arbeidsomstandigheden. Het is belangrijk om te kijken of de kleding voorzien is van een gecertificeerd keurmerk om te bepalen of een modelabel een duurzaam kledingmerk is of niet.
Op https://www.stijlvollemannen.nl/
Lees je alles over fashion.